Több száz Boeing repülőgép robbanhat fel egy elektromos hiba miatt
A Boeing repülőgépek újabb flottájáról derült ki, hogy életveszélyes hibával rendelkezik – olyat, amely az egész repülőgépet lángba boríthatja.
A repülőgépgyártó felfedezte, hogy a 777-es szárnyán lévő üzemanyagtartály szellőzőnyílásához rögzített fémlemez földelés nélkül került felszerelésre – derül ki a Szövetségi Légügyi Hivatal által márciusban közzétett közleményéből.
„Ha az adott hibát nem orvosolják, előfordulhat, hogy gyújtóforrás keletkezik az üzemanyagtartály belsejében, ez pedig tűz vagy robbanás keletkezését idézheti elő” – áll a légialkalmassági irányelvekről szóló feljegyzésben.
A hiba, amely halálos kimenetelű balesethez is vezethet, közel 300 Boeing repülőgépét érint: konkrétan a 77-200, a -200LR, a -300, a -300ER és a 777F sorozatú repülőgépeket.
Bár a Boeing 777-es egy régebbi repülőgép, világszerte gyakran használják, különösen az American és a United Airlines légitársaságok. A Singapore Airlines egyik ilyen gépe néhány nappal turbulenciába került, emiatt 6000 láb mélyre zuhant és kényszerleszállást hajtott végre. A gépen 211 ember utazott, száznál is többen sérültek meg, egy 73 éves férfi pedig életét vesztette.
Miután a Boeing jelentette a hiányosságot az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak, az az év elején új légi alkalmassági irányelvet javasolt a Boeing repülőgépek egy lehetséges hibájának kezelésére. A javasolt megoldás összesen 14 millió dollárba kerülne, amennyiben minden, az USA-ban bejegyzett érintett gépet (pontosan 292) megjavítanának.
„A javasolt szabályalkotás, amelyet az FAA 2024 márciusában adott ki, előírná a középső üzemanyagtartályban lévő egyik alkatrész elektromos kötésének és földelésének telepítését. Kötelezővé tenné azokat a javítási intézkedéseket, amelyeket 2023. novemberében egy felszólításban ismertettek” – mondta az FAA szóvivője közleményében.
A problémák kijavításáért nem a Boeing felelne – a feladat az üzemeltetőkre és a twinjeteket birtokló légitársaságokra hárulna.
Az elfogadott javaslat szerint minden repülőgépet nagyjából 90 órán át vizsgálnának, mielőtt teflonhüvelyeket és kupakrögzítőket szerelnének a középső, a bal és a jobb oldali fő üzemanyagtartály bizonyos részeire.
Az FAA 2017-ben hasonló utasítást adott ki a 777-es modellek többségének javítására is. Az akkori javaslat arra irányult, hogy „megakadályozzák a fő és középső üzemanyagtartályok belsejében a hibaáram vagy villámcsapás esetén fellépő ívképződést, amely a gyúlékony üzemanyaggőzökkel együtt az üzemanyagtartály robbanásához és a repülőgép elvesztéséhez vezethet” – áll az akkori beadványban.
Elfogadása esetén a repülőgép-üzemeltetőknek akár 60 hónapjuk is lenne a javítások elvégzésére – ez az időintervallum azt jelzi, hogy a gépek hiányossága nem jelent sürgető problémát.
„Tudomásunk van az FAA javasolt szabályalkotási közleményéről. Korábban már kiadtuk az erre vonatkozó útmutatást a 777-esek üzemeltetőinek” – mondta a Boeing a Bloombergnek.
„Teljes mértékben támogatjuk az FAA azon ajánlását, hogy kötelezővé tegyük ezt az iránymutatást.”
A Boeing szóvivője szerda este a The Postnak adott nyilatkozatában azt mondta: „Ez nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát.” A modern kereskedelmi repülőgépekbe több redundanciát terveztek az elektromágneses hatások elleni védelem biztosítására.
„A 777-es flotta közel 30 éve üzemel,több mint 3,9 milliárd utast repült biztonságosan.”
A Boeinget az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek vetették alá a repülőgépeivel kapcsolatos felmerülő problémák miatt. A repülőgépgyártónál mostanra széles körű biztonsági válság alakult ki azt követően, hogy januárban egy 737 MAX repülőgép ajtódugója kirobbant a levegőben.
A január 5-i légifiaskót követően a Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing és az utasszállító repülőgépek alkatrészeinek egyik legfontosabb beszállítójának számító Spirit AeroSystems ellenőrzése során „elfogadhatatlan” minőség-ellenőrzési problémákat fedezett fel.