A Boeing bakijai miatt már nem csak a saját, hanem másik cég részvényei is esnek

A Spirit AeroSystems megerősítette, már zajlanak a tárgyalások a felvásárlásáról, de a részvények árfolyama a legutóbbi borzasztó eredményre reagálva jelentősen beesett. Lesz még innen vajon visszaút?

A Spirit AeroSystems tárgyalásokat folytat a legnagyobb ügyfelével, a Boeinggel

A Spirit AeroSystems Holdings Inc. kedden közölte, hogy tárgyalásokat folytat a legnagyobb ügyfelével, a Boeing Co.-val a repülőgép-alkatrész gyártó esetleges felvásárlásáról.

A cég további részleteket nem közölt a tárgyalásokról. A bejelentés azonban megerősíti a Boeing márciusi megjegyzéseit, miszerint a légi közlekedés biztonságának javítása érdekében tárgyalásokat folytatnak a fúzióról.

A Spirit vesztesége nagyobb, mint várták

A Spirit piaci kapitalizációja a hétfői záráskor 3,84 milliárd dollár volt, míg a Boeing piaci kapitalizációja 109,49 milliárd dollár volt.

A cég részvényei a felvásárlásról szóló tárgyalások ellenére kedden jelentősen zuhantak, mivel a vállalat a vártnál jóval nagyobb veszteségről számolt be az első negyedévben. Ennek oka leginkább pont a Boeing által végrehajtott szállítási ütemterv-módosítás volt. Köszönhetően annak, hogy a januári ajtópanel-lerobbanást követően fokozott biztonsági ellenőrzéseket hajtottak végre.

A Spirit részvényárfolyama 3,4%-ot esett a piac előtti kereskedésben, míg a Boeing részvényei 0,5%-ot minuszban voltak.

A március 28-ig tartó negyedév nettó vesztesége 616,7 millió dollárra nőtt, ami részvényenként 5,31 dollárra nőtt az egy évvel ezelőtti 2,68 dollárról. Akkor 281,2 millió dollár volt „csak” a nettó veszteség.

Az egyszeri tételek nélkül is nőtt részvényenkénti veszteség 3,93 dollárra nőtt a korábbi 1,69 dollárról. Ez messze elmarad a korábban várt 59 centes konszenzustól, így nem csoda, hogy beszakadt a piac.

Nem csak a Boeing tehet mindenről

A veszteségek azonban nem csak a Boeing miatt alakultak ki. A Spiritnek 495,4 millió dollár nettó határidős vesztesége van, elsősorban azért, mert nem tudta lezárni a második legnagyobb ügyfelével, az Airbus SE-vel folytatott ártárgyalásokat.

A Vertical Research Partners elemzője, Robert Stallard nem változtatta meg Spirit részvényeinek tartási besorolását, mondván, hogy a vállalat már kb. „lélegeztető gépen van”.

„Nehéz végignézni a Spirit haláltusáját, mivel ezek az első negyedéves számok egyszerűen borzalmasak” – írta Stallard az ügyfeleknek írt megjegyzésében. „Végső soron nem számítottunk arra, hogy a Spirit ennyi ideig állami vállalat marad, és a részvényárfolyam kilátásai teljes mértékben attól függnek, hogy a vállalat tud-e felvásárlási megállapodást kötni a Boeinggel vagy az Airbus-szal.”

Veszteségek mellett azért nőtt a bevétel is

A sok rossz hír mellett azért nem lehet figyelem nélkül elmenni amellett a tény mellett, hogy a Spirit bevétele 19%-kal 1,70 milliárd dollárra nőtt. Ez felülmúlja a FactSet 1,62 milliárd dolláros konszenzusát. A kereskedelmi bevételek 18,1%-kal 1,36 milliárd dollárra, a védelmi és űrkutatási bevételek pedig 33,1%-kal 250,8 millió dollárra ugrottak. Hozzá kell tenni, hogy a 2023-as kereskedelmi bevételek 70%-a a Boeinggel kötött szerződésekből származott. 2023 végén a Spirit már közölte, hogy felkészült a Boeing termelési ütemének növelésére.

A szabad cash flow a legutóbbi negyedévben negatív 444 millió dollár volt, ami szintén jóval meghaladja negatív értelemben a FactSet negatív 59 millió dolláros konszenzusát. A cash flow-t leginkább a menetrendi változások rontották el.

Lassul a kereslet a Boeing oldaláról

A Spirit azt is megjegyezte, hogy a korábban közzétetteknek megfelelően a vállalat április közepén megállapodott a Boeinggel 425 millió dollár előlegről. Ezt a Spirit a második negyedévre ütemezte be.

Az első negyedév vége óta azonban a Spirit kapott olyan jelzéseket, amelyek szerint a Boeing a termelés és a szállítások lassabb növekedésére számít a Boeing 787-es programban. [Ami nem csoda, tekintve az elmúlt hónapok botrányait.] És bár hivatalos ütemterv-módosítást nem kapott a Boeingtől, a Spirit most arra számít, hogy a második negyedévben 50-60 millió dolláros további veszteséget fog elszenvedni a csökkent termelési volumen miatt.

A Spirit azt mondta, hogy addig nem ad további útmutatást a felvásárlásról, amíg az teljesen tisztázásra nem kerül a Boeing tárgyalások során.