A Temu sötét oldala

Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése az internet elterjedésével és az online vásárlási lehetőségek adaptálódásával indult meg a kétezres években. Az internetes infrastruktúra fejlődése és a globális válságok, mint például a COVID-19 járvány tovább fokozták a kereslet növekedését.

Mára elengedhetetlen része lett a kiskereskedelmi iparnak az, többek között a Temu applikációja ott szerepeljen minden ember telefonján, azonban az emberfeletti növekedést bemutató kínai webáruház nem olyan fenntartható és barátságos, mint azt sokan gondolják. A Temu sötét oldala.

A Temu bemutatása

A PDD Holdings tulajdonában lévő Temu először 2022 szeptemberében jelent meg az Egyesült Államokban, majd 2023 áprilisában először Európa nyugati országaiban. Mára már ott tartunk, hogy világszerte közel fél milliárd regisztrált felhasználóval rendelkezik a kínai webáruház, és olyan helyekre is kiszállít, mint Latin-Amerika vagy Európa kisebb országai.

A havi egymilliárd dolláros forgalmat 2023 közepe óta gond nélkül teljesítő cég sikere abban rejlik, hogy rendkívül alacsony áron és viszonylag gyors kézbesítéssel igyekszik a rendeléseket teljesíteni. Ahhoz, hogy ez azonban működőképes legyen, a Pinduoduo mögött álló PDD Holdings rengeteget költ havi szinten Facebook, Google vagy TikTok reklámokra, sőt még a Superbowl félidejében is ők hirdettek. Azáltal, hogy a Temu a legkisebb influenszereket is megcélozza, konkrétan lehetetlen, hogy ne jusson el mindenkihez a webáruház első rendelésre biztosított, 94%-os kedvezménye.

Problémák a platformmal

Sajnos nem minden arany, ami fénylik és az áltagember rendszerint gyanút is fog, amikor azt látja, hogy 3000 forintért okosórát lehet rendelni, ami ráadásul megérkezik néhány munkanap alatt. A Temu térhódításával azonban megjelentek az interneten az olyan vélemények, miszerint a kézbesítés és az áruk minősége még ilyen árak mellett is rendkívül nívótlan. Az, hogy késik vagy hiányos az adott rendelés még elfogadható, viszont, ha teljesen más áru fogad, az már problémásabb – pláne, ha meg sem érkezik.

Nem egy vélemény terjeng a neten a Temu-ról, hogy hiányos rendelések vagy nem kézbesített rendelések miatt keresték fel a felhasználók az ügyfélszolgálatot, mely annak ellenére, hogy 0-24 elérhető, sosem veszi fel a telefont, nem válaszol az emailekre és nem olvassa a megnyitott ticketeket. Ebből adódóan a pénz visszaigénylése konkrétan lehetetlen. A felhasználók jogosan érzik átverve magukat, amikor a kosárba rakott terméken megjelent néhány rejtett költség, mely csak a fizetéskor derül ki, és a webáruház lerendezi annyival az ügyet, hogy ez csak egy rendszerhiba.

A Temu sötét oldala

Ilyen kedvező árak mellett még valahol elfogadható az, hogy a rendelés lassan vagy nem a legjobb minőségben érkezik meg, azonban sokan nem tudják, hogy miből fakadnak ezek az árak. A CNN kiberbiztonsági szakértői megvizsgálták a Temu alkalmazását és megállapították, hogy az app tele van malwarekkel. Ezek a rosszindulatú, rejtett szoftverek hozzáférnek a felhasználók privát beszélgetéseihez, használt IP-címeihez, GPS koordinátáihoz, sőt, még más alkalmazások biztonsági beállításait is képesek felülírni. Röviden, a kedvező árakért a felhasználók az adataikkal fizetnek.

A kínai webáruház az Amazonhoz hasonlóan nemcsak saját, hanem más felhasználók hirdetéseit is engedélyezi, melynek köszönhetően kiskorúak többek között fegyverekhez, szexuális segédeszközökhöz vagy tudatmódosító szerekhez is hozzáférnek, mivel ezek ellenőrzés nélkül kerülnek ki az oldalra. A nem engedélyezett termékek mellett lopott, másolt termékek is tonnaszámra kerülnek értékesítésre, melyekből több pénz folyik be, mint az esetleges per.

Érdemes abba is belegondolni, hogy az olcsó termékek kizárólag olcsó munkaerővel és silány minőséggel érhetők el. A Temu raktárai és gyárai jobban megvizsgálva olyan kínai régiókban helyezkednek el, ahol gyakori az ujgur kényszermunkások alkalmazása, akik heti 90-100 órát töltenek a telephelyeken. A PDD ezt lerendezte annyival, hogy természetesen van munkakörülményekről szóló rész a munkaszerződésben – amit valószínűleg nem tartanak be.

Zárszó, összegzés

Kétségtelen, hogy a közel 80 ezer gyártó termékét potom pénzért kínáló Temu 2024-re minden e-kereskedelmi rajongó telefonján megtalálható, ugyanakkor érdemes belegondolni egy pillanatra, hogy mégis hogyan kivitelezhető ez. A válasz pedig rejtett költségekkel, adathalász szoftverekkel és kényszermunkaerő alkalmazásával. Ennek tudatában pedig csak a felhasználókon múlik, hogy teljesül-e a 2024-re kitűzött 30 milliárd dolláros nettó eredménye a webáruháznak.