Hirtelen délre helyezik át a Görögország előtt úszó orosz olajbázist
Noha az Európai Unió szankciókat vezetett be Moszkva ellen az ukrajnai „különleges művelet” miatt, a kereskedők és a hajózási társaságok lehetővé tették, hogy több millió hordónyi orosz nyersolaj és nyersolajtermék áramoljon a világ minden tájára. Az áramlás biztosításának egyik módszere a tengeren történő rakománycsere, amit hajóról hajóra történő szállításnak, illetve STS-transzfernek is neveznek.
Az orosz nyersolaj és nyersolajtermékek egyik legsűrűbben használt átrakodási helye a görögországi Lakoniai-öböl volt. Ez nem véletlen, hiszen az öböl közepe az egyik olyan kedvelt terület, ahol a tankerek megállnak, átrakodnak és ezzel az átpakolt olaj származási helye gyakorlatilag követhetetlenné válik. A TankerTrackers kutatócég legfrissebb jelentése szerint azonban a napokban az orosz olajszállítmányok „teljesen kiürültek” a térségből.
„Ismeretlen okokból a görögországi Lakoniai-öböl, amelyet az orosz olaj átrakodási pontjaként használnak, 2024. május 1. délutánján teljesen kiürült – az összes nagyobb tartályhajók eltűnt onnan. Az átrakodások most az öböltől délre zajlanak” – írta a TankerTrackers az X-en.
Az STS orosz transzferek a Lakoniai-öböltől több ezer mérfölddel arrébb, Ázsiában kötöttek ki. A Black Sea Group vállalat szerint azonban egy részük a brüsszeli szankciók rossz kezelése miatt az európai kikötőkben landolt:
„Az olaj 68%-át a görögországi Lakon-öbölbe szállították átrakodásra, míg a maradékot közvetlenül az uniós kikötőkbe exportálták a szankciók nem túl hatékony végrehajtása közepette” – írta Bohdan Ben kutató egy jegyzetben.
A TankerTrackers.com Inc. szerint a hajók a hónap elejétől kezdve elhagyták az öblöt, ehelyett pedig annak déli részére fókuszálnak. A cég a Marine Traffic tengeri adatait és a Kepler műholdas képi adatait használta fel.
A Bloomberg megjegyzi, hogy az orosz nyersolaj STS-szállítása a Vörös-tengerre helyeződhet át:
Az orosz olaj mozgásának más jelei is vannak. Az egyik tartályhajó a múlt hónapban a Vörös-tengeren is átdobott egy nyersolajrakományt egy másik hajóra. A Panta Rei 1 átrakta rakományát az Odysseusra, amely aztán Indiába vitte a szállítmányt. Ez volt az első átrakodás, amelyet a Bloomberg által összeállított hajókövető adatok szerint ezen a helyen megfigyeltek.
Nyilvánvaló, hogy a Moszkva elleni nyugati szankciók ellenére az orosz nyersolaj és nyersolajtermékek továbbra is eljutnak a világ különböző tájaira. A kérdés most az, hogy mi az oka a hirtelen elmozdulásnak a Lakon-öböl térségéből?