A kriptós cégek Európán kívüli felhasználókat is kiszolgálhatnak egy uniós ügynökség szerint

Európai uniós székhelyű vállalatok szolgáltatásait vehetik igénybe külföldi ügyfelek.

Az Európai Értékpapír-piaci Felügyeleti Hatóság (ESMA) január 29-én kiadott közleményében kifejtette hogy uniós székhelyű kriptotársaságok bizonyos esetekben EU-n kívüli ügyfeleket is kiszolgálhatnak.

Az ESMA közleménye szerint:

A javasolt iránymutatás megerősíti az ESMA korábbi kijelentését, miszerint a MiCA értelmében a harmadik országbeli cégek kriptoeszköz-szolgáltatásai arra az esetre korlátozódnak, amennyiben az ügyfél a szolgáltatás kizárólagos kezdeményezője.

Az ESMA mindamellett kijelentette, hogy a fordított ajánlattétel alóli mentességi engedélynek meglehetősen szűk kereteket szabtak, és szigorúan mentességként érvényesíthető.

Hangsúlyozta továbbá, hogy a vállalatok nem használhatják a mentességet a kriptoeszközök piacáról szóló rendelet (MiCA) szabályainak megkerülésére. A MiCA 2023 júniusában lépett hatályba, és számos új szabályt írt elő a kripto-ágazat uniós tagjai számára.

Az ESMA ma közzétett egy konzultációs dokumentumot is az említett kivétellel kapcsolatban. Bár az útmutató még nincs véglegesítve, az ügynökség fenti kijelentése azt sugallja, hogy a szabály jelenleg széles körben hatékonynak bizonyul. A dokumentumhoz fűzött megjegyzések inkább a szabály konkrét alkalmazására és a hatóságok felügyeleti gyakorlatára vonatkoznak a szabályszegések megelőzése érdekében.

Egyéb, a kripto-eszközök osztályozására vonatkozó szabályok

Az ESMA felhívta a figyelmet egy második, a kripto-eszközök pénzügyi eszközként való besorolását meghatározó iránymutatásokat tartalmazó konzultációs dokumentumra is.

Az ügynökség szerint ez hidat képez az EU közelmúltban kiadott MiCA-szabályzat és a korábbi, a pénzügyi eszközök piacairól szóló II. irányelv (MiFID II) között. Míg a MiCA a kriptopénzek szabályozásának keretét biztosítja, addig a MiFID II a hagyományos pénzügyi eszközök, köztük az értékpapírok szabályozásának keretét.
Az ügynökség nyilatkozatai alapján ezek a szabályok enyhébbek lehetnek. Az ESMA szerint a javasolt iránymutatások célja megtalálni a középutat az iránymutatás megalkotása és „a mindent egy kalap alá vevő megközelítés elkerülése” között.

A két konzultációs dokumentummal kapcsolatos észrevételeket 2024. április 29-ig kell benyújtani. Az ESMA 2024 második negyedévében összesíti azokat és 2024 negyedik negyedévében teszi közzé végleges jelentését.