A Maersk jelentős fennakadásokra figyelmeztet a globális hajózási hálózatban
Az Irán által támogatott jemeni huszi rakétatámaszpontok elleni katonai csapások második hete, valamint a lázadók vörös-tengeri kereskedelmi hajók elleni folyamatos támadásai komoly aggodalmakat keltettek a globális növekedést veszélyeztető ellátási láncban jelentkező szűk keresztmetszetek miatt.
Csütörtökön az AP Moller-Maersk , az egyik legnagyobb konténerszállító vállalat a világon, értesítőt küldött az ügyfeleknek, amelyben arra figyelmeztetett, hogy a Vörös-tengeren tapasztalható fokozott kockázatok miatt a globális hajózási hálózat széttöredezett lett:
„Bár reméljük, hogy a közeljövőben fenntartható megoldás születik a konfliktus rendezésére, és mi is mindent megteszünk, hogy hozzájáruljunk ehhez, arra biztatjuk ügyfeleinket, hogy készüljenek fel arra, hogy a térségben továbbra is fennállhatnak a komplikációk, és a globális hálózatban jelentős fennakadások lesznek”.
Az olyan nagy hajótársaságok, mint a Maersk és a Hapag-Lloyd több száz hajót irányítottak át hosszabb és költségesebb útvonalakra az afrikai Jóreménység foka körül, hogy elkerüljék a huszi lázadók támadásait. A Shell volt a legutóbbi vállalat, amely a hét elején felfüggesztette az összes vörös-tengeri szállítmányát.
A Maersk vezérigazgatója, Vincent Clerc a davosi Világgazdasági Fórum alkalmával szerdán a Reutersnek azt mondta, hogy a globális hajózási hálózatok legalább néhány hónapig zavart szenvednek el:
„Tehát számunkra ez hosszabb tranzitidőt és valószínűleg az ellátási lánc megszakadását jelenti legalább néhány hónapig. Remélhetőleg rövidebb ideig, de lehet, hogy hosszabb ideig is, mert annyira kiszámíthatatlan, hogyan alakul a helyzet.”
Emelkednek a konténerhajók bérleti díjai is
A hét elején Ben Nolan, a Stifel hajózási elemzője azt mondta az ügyfeleknek: „A vörös-tengeri problémák egyre rosszabbak, és nincs kilátás a javulásra”.
A vörös-tengeri zavarok tovagyűrűző hatásai arra késztették a vállalatokat, hogy több hajót béreljenek, így csökkentve a kapacitást, ami az elmúlt hetekben növelte a szállítási díjakat.
„Ezen a héten a prompt tonnatartalomért folyt a kapkodás.” – írta pénteki piaci jelentésében az MB Shipbrokers (korábban Maersk Broker), utalva az azonnal bérelhető hajók iránti megnövekedett keresletre.
„A tulajdonosok minden bizonnyal bikásabbak lettek, és minden szegmensben és a legtöbb régióban a legutóbbi időpontnál magasabb árszintekre törekednek.” A bérleti díjak felfelé tartanak, „kifejezetten a rövid, három és hat hónap közötti időtartamú időszakok esetében.” – írta az MB Shipbrokers.
Az IfW Kiel Intézet adatai szerint a Vörös-tengeren naponta 200 000 konténert szállítanak jelenleg, ami a novemberi 500 000 konténerhez képest hatalmas csökkenést jelent.
A Vörös-tengeren kialakult káosz következtében a globális kereskedelem is érezteti már a hatását.