Izraeli kötődésű tartályhajót ért dróntámadás India partjainál
Az Ambrey tengeri biztonsági cég megerősítette, hogy a libériai lobogó alatt hajózó, állítólag izraeli kapcsolatokkal rendelkező vegyianyag-tartályhajót a BBC jelentése szerint egy drón támadott meg. Az incidens mintegy 200 tengeri mérföldre (370 km) az India nyugati partjainál fekvő Veraval várostól történt.
Ki áll a támadás mögött?
Bár még nem világos, hogy ki állt a szombati támadás mögött, az izraeli média Iránra mutogat.
Izrael úgy véli, hogy a nemrég India partjainál egy tankerre kilőtt drónt közvetlenül Iránból indították, jelentette a 12-es csatorna, bár ezt hivatalosan nem erősítették meg.
A cikk írásakor az indiai haditengerészet úton van, hogy segítséget nyújtson a sérült tankhajónak,aminek a belsejébe víz szivárgott a támadás miatt.
A támadás szerkezeti károkat okozott a tartályhajóban – amelyet az indiai médiában a nyersolajat szállító MV Chem Pluto néven azonosítottak.
A helyszín
Ambrey elmondta, hogy ez az első eset, ami a Vörös-tengertől ilyen messze van és egy olyan területen található, amelyet a cég az iráni drónok számára „fokozottan veszélyes területnek” tekint.
Bár a jemeni hutik még soha nem hajtottak végre támadást ekkora távolságból, az irániaknak minden bizonnyal megvan a technikai fölénye, hogy egy ilyen támadást végrehajtson. Tekintve, hogy Irán déli partjai közelebb vannak az indiai vizekhez.
A tartályhajó állítólag a szaúd-arábiai Jubailben lévő kikötőből tartott az indiai Manglore-ba.
Az MV Chem Pluto fedélzetén tartózkodó legénység mind a 20 tagja biztonságban van. A dróncsapás következtében tűz keletkezett, de úgy tűnik, sikeresen eloltották.
Mik lehetnek a következmények?
Az indiai haditengerészet helikoptere lefilmezte a sérült hajót, és néhány mentő hajót, köztük az indiai parti őrségét is. Az Egyesült Királyság tengeri kereskedelmi műveleti (UKMTO) vészjelzést adott ki az incidens miatt.
A nemzetközi hajózási tranzitforgalmat már most is drasztikusan el kellett terelni a Vörös-tengeri útvonalakról, ami a vállalatoknak a személyzetre, üzemanyagra, ellátmányra, kikötői díjakra és egyéb költségekre fordított kiadásainak növekedését jelenti – a magasabb kockázati biztosítási díjakról nem is beszélve.
A nemzetközi vizeken közlekedő tartályhajók elleni támadások gyakoribbak lehetnek, ami további káoszt okozhat a nagy konténer-hajózási társaságok útvonal vezetésében.