Minden igaz: az okostelefonok és a tévék lehallgatnak minket
Először ismeri be egy marketingcég, hogy hozzáfér a telefonok és tévék mikrofonjához, és lehallgatja a felhasználók beszélgetéseit: a Google, az Amazon, a Microsoft és a Meta ebben aktív partnerei.
Amióta az okostelefonok mindennapi életünk részévé váltak, többször fordult már meg mindannyiunk fejében a gondolat, hogy „a telefon lehallgat minket”. Gyakran előfordul, hogy beszélgettünk egy barátunkkal vagy rokonunkkal egy adott témáról, szolgáltatásról vagy termékről, majd anélkül, hogy rákerestünk volna Google vagy más keresőmotorok segítségével, online hirdetéseket látunk éppen az adott termékről vagy szolgáltatásról.
Éveken keresztül gyakorlatilag hülyének nézték azt, aki arra mert utalni, hogy a telefonok bizony kémkednek utánunk reklámcélokból. Most azonban olyan hírek láttak napvilágot, amelyek – legalábbis részben – megerősítik ezt az elméletet.
A CMG Local Solutions aktív hallgatása
A nagy leleplezés a 404media weboldal által közzétett cikkel kezdődött, amely a világ tudomására hozott valamit, amiről valójában már mindenkinek volt sejtése: a CMG Local Solutions online marketingcég 2023 novembere óta „kínálja” weboldalán az „Active Listening” szolgáltatását azoknak, akik az interneten szeretnének hirdetni.
A CMG Local Solutions, amely a Cox Media Group amerikai kiadói csoporthoz tartozik, egyértelműen kijelenti, hogy az okostelefonok és okostévék mikrofonjai által lehallgatott beszélgetéseket használja fel a felhasználók kereskedelmi ízlésének feltárására.
A CMG által kifejlesztett technológia a mesterséges intelligencia segítségével értelmezi, hogy a felhasználó mikor kezdeményez kereskedelmi szempontból érdekes beszélgetést, és csak ezután aktiválja a készülék mikrofonját és rögzíti a felvételt. A vállalat egyértelműen kijelenti, hogy ezeket az adatokat arra tudja felhasználni, hogy jelentősen javítsa ügyfelei reklámkampányainak teljesítményét, és végül megnyugtat mindenkinek arról, hogy ez a módszer teljesen legális. A CGM érvelése valójában az, hogy maga a felhasználó adja beleegyezését az aktív lehallgatáshoz minden alkalommal, amikor telepít egy alkalmazást, és engedélyt ad a mikrofon, a kamera és a telefon vagy a televízió egyéb funkciói által gyűjtött adatokhoz való hozzáférésre.
Hogyan használják fel a beszélgetéseidet?
A CMG Local Solutions azt állítja, hogy a készülékek mikrofonjával gyűjtött adatokat arra is felhasználja, hogy pontos és hatékony hirdetéseket kínáljon fel, amelyeket aztán a TV streaming, az audio streaming alkalmazásokban, a klasszikus weboldal bannerekben és felugró ablakokban, a közösségi médiában és az olyan keresőmotorokban, mint a Google és a Bing, jelenít meg.
Ezután a vállalat kijelenti, hogy a Google, a Microsoft, a Meta (különösen a Facebook) és az Amazon hitelesített partnere, és képes a reklámkampányokat akár körülbelül 16 kilométeres körzetre korlátozni azáltal, hogy a mikrofonokat csak az ügyfél érdeklődési körének megfelelő területen aktiválja. A CGM a honlapján nem tesz közvetlen utalást az Egyesült Államokon kívüli piacokra, így nem tudjuk, hogy ezt a technológiát Európában is használják-e reklámkampányokhoz.
Az információt egyébként nem sokkal az ügy kirobbanása után eltávolították a CMG Local Solutions honlapjáról, a vállalat azonban az Ars Technica magazin konkrét kérdéseire válaszolva alapvetően megerősítette a hírt, mondván, hogy marketingeszközei között szerepelnek „harmadik féltől származó termékek, amelyek a közösségi médiából és más alkalmazásokból a felhasználóktól szerzett továbbértékesített adathalmazokon alapulnak”.
Majd hozzátette, hogy „a hangalapú hirdetési és egyéb adatokat ezek a platformok és eszközök az ezen alkalmazások által biztosított és a felhasználók által elfogadott feltételek szerint gyűjtik, majd harmadik fél vállalatoknak értékesíthetik, és anonimizált adatokká alakíthatják át a hirdetők számára”.
Időközben megérkeztek a CMG partnerei is. Az Amazon például azt állította, hogy az Echo készülékeken lehetetlen az aktív lehallgatás, a Google pedig kijelentette, hogy az Android mindig üzenetet jelenít meg az értesítési sávban, ha egy alkalmazás hozzáfér a mikrofonhoz. A Microsoft és a Meta egyelőre nem nyilatkozott.