Folyamatos hálózati kihívásokkal szembesülnek az elektromos járművek Európában
Az elektromos járművek (EV) töltőállomásainak telepítési folyamatait Európában jelentős mértékben lassítják a nehézkes engedélyezési folyamatok, a szükséges plusz hálózati kapcsolatok és energia-kapacitások. Ez pedig fenyegeti az EU azon ambícióját, hogy a közlekedés elektromosítására támaszkodjon nettó-nullás célkitűzésének elérésében.
Az uniós törekvések és az uniós szintű jogszabályok ellenére a helyi szintű szabályozások és követelmények miatt a töltőpontok hálózatra kapcsolása néha éveket vesz igénybe, és a késedelmek az utóbbi években egyre hosszabbak lettek – mondták az energiaipari vállalatok és az iparági szövetségek a Reutersnek.
Bár a gyors- és ultragyors töltőpontok telepítése mindössze két-három hetes munkát igényel, a spanyolországi eltérő adminisztratív követelmények miatt a teljes folyamat egy-két évig is eltarthat.
– mondta a Repsol spanyol energetikai vállalat a Reutersnek.
A bürokrácia Németországban, Európa legnagyobb autópiacán hasonlóan megterhelő, állítják iparági források.
Az elektromos hálózatok korszerűsítésére irányuló uniós terv
A múlt héten az Európai Bizottság egy cselekvési tervet javasolt annak érdekében, hogy biztosítsa, hogy az „elektromos hálózatok hatékonyabban működjenek, és gyorsabban, szélesebb körben legyenek kiépítve”.
Az EU elosztóhálózatainak összesen 40%-a több mint 40 éves. A határokon átnyúló átviteli kapacitásnak 2030-ra meg kell duplázódnia, amire 633 milliárd dollár (584 milliárd euró) beruházásra lesz szükség, állítja a Bizottság.
A hálózatoknak egy digitalizáltabb, decentralizáltabb és rugalmasabb rendszerhez kell alkalmazkodniuk, amelyben a háztetőkön elhelyezett napelemek, hőszivattyúk és helyi energiaközösségek milliói osztják meg erőforrásaikat, több tengeri megújuló energiaforrás kerül üzembe, több elektromos járművet kell feltölteni, és egyre nagyobb szükség lesz hidrogén előállítására.
– tette hozzá az Európai Bizottság.
Kadri Simson, az Európai Bizottság energiaügyi biztosa szerint „a hálózatnak lehetőséget kell teremteniük, nem pedig akadalyozniuk a tiszta energia reformot. Így tudjuk integrálni a gazdaságunk szén-dioxid-mentesítéséhez szükséges megújuló energiaforrások, elektromos járművek, hőszivattyúk és elektrolízisek hatalmas mennyiségét”.
A tervre reagálva a megújuló energiaipari szövetségek sürgős intézkedésekre szólítottak fel.
„Komoly lépésekre van szükség a lehető legrövidebb időn belül, hogy megbirkózzunk a folyamatosan növekvő megújuló energiaforrások egyre bővülő soraival. Az európai rendszerüzemeltetőknek ebben segítségre van szükségük. Néhány projektjükben több száz gigawatt-os szél- és napenergia-csatlakozási lehetőség található” – közölte a WindEurope egyesület.
A töltőállomások szabályai
Idén nyáron az Európai Parlament sikeresen tárgyalt arról, hogy 2026-ig legalább 60 kilométerenként legalább 400 kW teljesítményű elektromos töltőállomásokat kell telepíteni a transzeurópai közlekedési hálózat fő útvonalain. 2028-ig pedig a hálózat teljesítményét 600 kW-ra kell növelni. A teherautók és buszok számára 120 kilométerenként kell töltőállomásokat létesíteni. Ezeket az állomásokat 2028-ig az EU főútvonalainak felén kell telepíteni, és az úttól függően 1400 kW és 2800 kW közötti teljesítményt kell biztosítani. Az uniós országoknak azt is biztosítaniuk kell, hogy 2031-ig legalább 200 km-enként hidrogéntöltő állomásokat létesítsenek a TEN-T törzshálózat mentén.
Az elektromos járművek gyorsabb elterjedésének egyik akadálya a hatótávolságtól való félelem.
Az EU már rendelkezik a tervekkel, de az egyes tagállamokon múlik, hogy felgyorsítják-e az engedélyezést. Beleértve a töltőállomások építését és a hálózathoz való hozzáférést.
Egyértelműen nagyobb szükség van a szabványosításra.
– mondta Stefan van Dobschuetz, a BP Pulse Europe alelnöke a Reutersnek.
A BP Pulse, a BP elektromos jármű-töltő üzletága 2030-ig több mint 100 000 töltőt kíván telepíteni világszerte, amelyek a rendkívül gyors töltésre összpontosítana.