Milyen klímaválság? Tovább nő a kereslet a magángépek iránt

Az éghajlatváltozásra és a minden idők legmelegebb évére vonatkozó figyelmeztetések ellenére a világ vezetői, a vállalati elit és a hollywoodi sztárok továbbra is magángépeken repülnek és a nemrég rendezett COP-28 klímacsúcsra is azzal érkeztek. Ugyanakkor a nap mint nap dolgozó embereknek azt mondják, hogy fel kell hagyniuk a gáztűzhelyekkel, elektromos járműveket kell vezetniük és nem szabad olyan ételeket enniük, amelyeknek nagy a karbonlábnyoma.

Ha az elit valóban törődne a környezettel az olyan luxus eszközök, mint a magángépek és jachtok iránti keresletnek nem kellene csökkennie? Ahogy az elmúlt években is, most is sokan felháborodtak a COP-28 klímacsúcs résztvevőire, akiknek többsége magángépekkel érkezett. Számos cikkben és posztban képmutatónak és álszentnek nevezték a világ vezetőit.

Taylor Swift mellett olyan embereket is értek kritikák, mint Bill Gates vagy III. Károly brit király. Bill Gates, aki négy magángéppel is rendelkezik, már korábban reagált az őt ért vádakra. Ahogy arról beszámoltunk, a milliárdos egy februári interjúban kifejtette, hogy ő a klímaváltozás megoldásának a része lehet, így járhat magángéppel.

A felháborodást tovább tetézte, hogy a klímacsúcsot az Egyesült Arab Emírségek leghíresebb városában, Dubajban rendezték. Az ország 2021-ben 58,5 milliárd dollár értékben exportált nyersolajat. Naponta 4,24 millió hordó olajat termeltek, ami a teljes globális termelés 4%-át tette ki.

Nő a kereslet, nő a kibocsátás

A Szövetségi Légügyi Hivatal új havi üzleti repülőgép jelentése szerint a magángép forgalom októberben több mint egy éve a legmagasabb szintre ugrott, elérve a 459 000 darabot.

A jetek iránti kereslet felgyorsulása egy olyan időszakban történik, amikor a kormányok és az elit egyre inkább hangoztatja a klímaváltozás veszélyeit, és azt, hogy átállásra és a fosszilis üzemanyagú gépjárművek betiltására van szükség.

A Transport & Environment (T&E) jelentése szerint egy négy órás magánrepülés annyi károsanyagot bocsát ki, mint egy átlagember egy év alatt. A magángépeknek 10-szer akkora a szén-dioxid kibocsátásuk mint egy normál utasszállító repülőgépnek, és 50-szer akkora, mint egy vonatnak.

A tanulmány kiemeli, hogy a magángépek használata a világjárvány alatt is folytatódott. 2020 augusztusában, amikor az európaiak többsége még karanténban volt és a kereskedelmi járatok száma 60%-kal csökkent, a privát repülőgépek forgalma visszatért a COVID előtti szintre. A járvány vége óta pedig a kereslet és a forgalom is nő.

A magángép használat és forgalom várhatóan nem fog csökkenni. De a technológia és a fejlesztéseknek köszönhetően a gépek károsanyag kibocsátása alábbhagyhat. A gépek megadóztatásával ösztönözni lehetne az átállást. A bevételeket pedig olyan zöldebb technológiákba lehetne fektetni, mint az elektromos és hidrogénhajtású gépek, ezáltal “tisztábbá” tenni a légiközlekedést.