Már több mint 280 millió e-kerékpár közlekedik a világban
Van, amiben az elektromos kerékpárok és robogók jobbak az elektromos autóknál. Például az olaj iránti kereslet négyszeresét szorítják ki a világ összes elektromos járművéhez képest – és ez csak egy az előnyök közül.
Ha vásárolni szeretnénk, vagy el kell vinnünk a gyerekeket az iskolába, csak beugrunk az autóba és már indulhatunk is. Kényelmes megoldás ez, csakhogy az ilyen rövid utak a károsanyag-kibocsátás, a környezetszennyezés és a benzinköltségek szempontjából is sokat számítanak.
Az ausztrál ingázók közel fele (44%) mindig autóval közlekedik; akkor is, ha az úticél 10 km-en belül található. Perthben például napi 4,2 millió napi autóutat tesznek meg az emberek. Ennek több mint a fele 2 km-nél rövidebb távolságú.
Főként a gazdagabb országokban gyakori ez a jelenség. Az Egyesült Államokban az autóutak több mint a fele (60 százaléka!) 10 km-nél rövidebb távolságú.
Mi lenne hát a megoldás? Akárhonnan is nézzük, az elektromos járműre való átállás tűnik a legkézenfekvőbbnek. Az igazság az, hogy a rövid utakra az elektromos kerékpár vagy moped használata nemcsak az ember, hanem a bolygó számára is sokkal előnyösebb lenne. Ráadásul ezeket a közlekedési eszközöket – amelyeket együttesen elektromos mikromobilitásnak neveznek – olcsóbban vásárolhatjuk meg és üzemeltethetjük.
De ennél jóval nagyobb előnyökről is beszélhetünk. Valójában négyszer annyi olajszükségletet váltanak ki, mint a világ összes jelenleg használt elektromos autója. Kínában és más országokban, ahol a mopedek mára mindennapi közlekedési eszköznek számítanak, az elektromos járművek megdöbbentő mértékben elterjedtek.
Hogyan lehetséges ez?
Tavaly több mint 20 millió elektromos jármű és 1,3 millió kereskedelmi célú elektromos jármű (buszok, áruszállítók és teherautók) közlekedett a világ útjain.
A négy vagy több kerekű járműveket teljesen háttérbe szorítják a két- és háromkerekűek. Tavaly több mint 280 millió elektromos moped, robogó, motorkerékpár és háromkerekű közlekedett az utakon. Használatuk máris napi egymillió hordó olajjal csökkenti az olaj iránti keresletet – a Bloomberg New Energy Finance becslése szerint ez a világ teljes olajkeresletének mintegy 1 százaléka.
De mi a helyzet az elektromos járművekkel? Mivel nincs kipufogógáz-kibocsátásuk, a károsanyag-kibocsátás és a légszennyezés csökkentésére szolgáló csodafegyvereként tekintettek rájuk. Ráadásul ha megújuló energiával töltik őket, még zöldebbek lesznek.
Csakhogy tévedünk, ha az elektromos autókat tökéletesnek tartjuk. Ezek ugyan tisztábbak, de attól még ugyanúgy az utakon közlekedő autók, amelyek ráadásul sok áramot igényelnek a működésükhöz. Az akkumulátorok miatt nehezebbek, mint egy hagyományos jármű. Bár az EV-k összességében sokkal környezetbarátabbak, mint a belsőégésű motorral hajtott autók, az akkumulátorok gyártása alááshatja az előnyei egy részét – a használatukhoz szükséges ritkaföldfémek környezeti károsodást okozhatnak a kitermelés során.
Persze, vannak pozitívumai is. A benzines autók üzemanyagköltsége kilométerenként körülbelül 0,14 ausztrál dollár, ami egy átlagos, 12 000 km-t futott autó esetében évente körülbelül 1 820 dollár üzemanyagköltséget jelent. A karbantartás átlagosan 910 dollár évente, ami egy benzines autó esetében összesen 2730 dollárra rúg.
Ezzel szemben egy elektromos autó feltöltése körülbelül 480 dollárba kerülne ezen a távolságon. A 240 dolláros karbantartási költség évi 720 dollárra rúg. Az EV-ket tehát sokkal olcsóbb üzemeltetni, viszont nem olcsó mulatság megvásárolni őket.
Milyen előnyei vannak az elektromos mopedeknek és kerékpároknak?
Az elektromos közlekedés forradalma nagyszerű lehetőség arra, hogy újragondoljuk, hogyan közlekedünk az élőhelyünkön. Megfontolandó, hogy egyáltalán szükségünk van-e az autóra, amelyben gyakran csak egymagunkban utazunk. Rengeteg energiát fordítunk arra, hogy magunkat szállítsuk.
Ezzel szemben az elektromos mopedek és kerékpárok sokkal kevesebb energiát használnak egy vagy két ember szállítására. Ráadásul sokkal olcsóbb megvásárolni és üzemeltetni őket, mint az elektromos autókat. (Az elektromos rásegítésű kerékpárok ára legnagyobb mértékben az alkatrészek minőségétől és a motor teljesítményétől függ. Minél jobb minőségű alkatrészeket és nagyobb teljesítményű motort használnak, annál drágább az elektromos kerékpár.)
Ha valaki naponta 20 km-t ingázik egy e-biciklivel, heti öt napon át, a töltési költsége körülbelül 20 dollár évente.
Ausztráliában az elektromos kerékpárok hobbieszközökből nagyon gyorsan komoly városi közlekedési eszközzé léptek elő. Tavaly több mint 100 000 e-biciklit adtak el ott. Persze nem valószínű, hogy valaki elektromos mopeddel vagy kerékpárral utazzon Sydneyből Melbourne-be. Igazi hasznuk a rövid utak vagy az ingázás során van. Az utazás így kb. ugyanannyi időt vesz igénybe (vagy kevesebbet), mint egy autóval.
Amikor csak igazán rövid szakasz megtételéről van szó…
Az olyan kisebb elektromos lehetőségek, mint a robogók és gördeszkák szintén megoldást jelentenek a tömegközlekedési rendszereket sújtó „utolsó kilométer” problémájára. Ez lényegében az otthon és az állomás vagy a buszmegálló közötti távolság. Ha ezt a távolságot gyorsan meg lehet tenni, az megváltoztathatja a tömegközlekedést. Ráadásul a nagyvárosi környezetben így mellőzhetők a dugók és a parkolási gondok.
Ha az elektromos mikromobilitás széles körben elterjed, az csökkentheti a városi kibocsátást. Egy, az Egyesült Királyságban az e-rollerrel közlekedők körében végzett tanulmány szerint ezek az utak akár 45 százalékkal kevesebb szén-dioxidot termelnek, mint az egyéb alternatívák.
Amerikai kutatók becslése szerint, ha az e-biciklivel megtett utak az összes járművel megtett út 11 százalékát tennék ki, akkor mintegy 7 százalékkal csökkenne a közúti közlekedésből származó kibocsátás.
A benzinárak emelkedésével és az akkumulátorok árának csökkenésével az elektromos járművek költségei, valamint az elektromos mopedek, kerékpárok és robogók ennél is alacsonyabb üzemeltetési költségei folyamatosan csökkenteni fogják az olaj iránti keresletet.
A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a globális olajkereslet 2028-ban napi 105,7 millió hordónál éri el a csúcspontját, és utána csökkenni kezd majd.
Az elektromos járművek szerepet fognak játszani az olajkereslet csökkentésében. De könnyen lehet, hogy az elektromos mikromobilitás gyorsabban csökkenti majd a keresletet, tekintve, hogy milyen gyorsan terjednek el ezek az olcsóbb lehetőségek.
Magyarországon is ugrásszerűen növekszik az e-kerékpározás.
Az elektromos kerékpár Magyarországon is egyre népszerűbb. Nem csak könnyebb velük tekerni, és gyorsabban el lehet jutni az úticélhoz, de olyanokat is visszacsábít a nyeregbe, akik azelőtt nem tudták önfeledten élvezni a kerékpározás örömét. A pandémia növelte a kerékpározási kedvet és azóta ez a tendencia folytatódik; az elektromos kerékpárok eladása is felívelőben van 2020 óta.
A pandémia alatt nem csak a kerékpározók száma nőtt, hanem a kerékpáreladások is felíveltek: 2021-ben volt olyan webáruház, ahol több mint 20 százalékkal nőtt a kerékpáreladás. Tavaly Magyarországon körülbelül 270 ezer kerékpárt értékesítettek, ebből 20 ezer e-bringa volt, így elmondható, hogy a kategórián belül az elektromos kerékpárok iránt nőtt a legnagyobb mértékben az érdeklődés.
A megnövekedett vásárlást állami támogatások igénybevétele is segítette. Míg két évvel ezelőtt 6800 e-bringát vásároltak az állami támogatással, addig tavaly tízezer elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető volt ebből a támogatásból.
Mit jelent mindez számomra?
Ha elektromos meghajtásra vágyunk, érdemes alaposan megvizsgálni a közlekedési igényeinket. A külvárosban vagy egy kisvárosban élők számára talán ideálisabb az elektromos autó a nagyobb hatótávolsága és kapacitása miatt.
Vannak, akik több lehetőséget is igénybe vesznek ezen a téren. Előfordul, hogy valaki a hosszabb vagy csoportos utazásokhoz elektromos járművet használ, ugyanakkor az iskolába járáshoz vagy a bevásárláshoz e-bike-kal közlekedik.