Így fog kinézni a világ legzöldebb utasszállító hajója

A zéró emissziós tengerjáró hajó koncepcióját a Hurtigruten Norway kalandhajózási társaság mutatta be, amely 12 partnerével és a SINTEF kutatóintézettel dolgozta ki az elképzelést. A kezdeményezés 2022 márciusában „Sea Zero” néven lett bejelentve, törekedve a legenergiahatékonyabb tengeri utazás megvalósítására.

„A szigorú ellenőrzések és tanulmányok után meghatároztuk a legígéretesebb technológiákat a jövő úttörő sétahajói felszereléséhez. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy néhány éven belül egy olyan hajót adjunk át, amely az energiahatékonyság és fenntarthatóság tekintetében minden korábbit felülmúl” – mondta Hedda Felin, a Hurtigruten Norway vezérigazgatója.

A norvég projekt célja, hogy drasztikusan javítsa a hajózás fenntarthatósági mutatóit és az utazás jövőjét. A társaság hajóit olyan akkumulátorokkal szerelik fel, amelyeket a kikötőben megújuló energiával töltenek majd fel. A hajókon a napelemekkel ellátott, behúzható vitorlák mellett a mesterséges intelligencia, a visszahúzható tolókések, az ellentétpörgető hajtóművek, illetve a fejlett hajótesttisztítási technológia is jelen lesz. Az akkumulátorok töltöttségi szintjét a hajótesten fogják jelezni, a vendégek pedig egy interaktív app segítségével ellenőrizhetik és minimalizálhatják saját víz- és energiafogyasztásukat.

Ahhoz, hogy a hajó 2030-ra norvég vizekre léphessen, 2027-ben kell megkezdeni a gyártását. A jelenlegi fejlesztési fázis az akkumulátorgyártásra, a meghajtási technológiára, a hajótest kialakítására és az energiafelhasználást minimalizáló gyakorlatokra összpontosít. A hajót egyébként 135 méter hosszúra tervezték, és várhatóan 270 kabinnal fog rendelkezni, amelyekben 500 vendég és 99 fős személyzet fér majd el. Tekintettel pedig arra, hogy a Hurtigruten már 130 éve szállít árut, az új hajónak szintén lesz raktere és szállítójárműve is.