Toyota: a világnak több hibrid és kevesebb elektromos autó kell
A Toyota évekig nagyon szkeptikusan állt az elektromos autókhoz, és a helyzet, bár javult, még ma is inkább hibridpárti. A világ vezető autógyártójának korábbi feje úgy véli, hogy a hibridek jobbak, mint az elektromos autók a környezeti hatások szempontjából.
Az elektromos autózással kapcsolatos kételyek miatt a korábbi vezérigazgatót, Toyodát leváltották: de mi van, ha mégis igaza volt? A kérdésre James Gilboy a The Drive-tól próbál választ találni: „Ha közelebbről megnézzük, hogy a hibridek és az elektromos autók milyen hatékonysággal használják az akkumulátoraikat, a Toyotának valóban igaza van: a hibrideknek nagyobb szerepük van a szén-dioxid-mentesítésben, mint az elektromos járműveknek”.
Gilboy rámutat: „Az elektromos járművek élettartamuk alatt kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a belső égésű motorral hajtott járművek. Az elektromos járművek elterjedése azonban akadozik az autonómiai problémák, a kevés töltőhálózat és a meghajtásukra szolgáló akkumulátorok okozta magasabb áruk miatt.”
Azt is figyelembe kell venni, hogy az akkumulátorok kínálata a következő két évben nem fogja kielégíteni a keresletet. A Benchmark Mineral Intelligence a Financial Timesnak elmondta, hogy a lítium iránti kereslet 2035-re ötszörösére nő, míg a Boston Consulting Group már 2025-re brutális hiányt jósol.
Valójában a teljes mértékben hibrid modellekre való átállás gyorsabban csökkentheti a kibocsátást, mint az elektromos járművek, legalábbis rövid távon. A Drive ezzel kapcsolatban rövid összehasonlítást végzett ugyanannak az autónak két modellje között, nevezetesen egy Ford F-150-t, az USA legkelendőbb autóját vizsgálták meg.
A Lightning (elektromos) változat harmadannyi CO2-kibocsátást tud felmutatni egy 98 kW-os akkumulátorral. Az F-150 Hybrid ezzel szemben mindössze 1,5 kWh-s akkumulátorral dolgozik, több CO2-t bocsát ki, mint a Lightning, de 65-ször „kisebb” elektromos hajtáslánccal, mint zöld társa.
James Gilboy a következőképpen zárta alapos elemzését: „Azzal, hogy az autóipar a korlátozott akkumulátor-készletét kis számú (drága) elektromos járművön használja fel, a befektetők és a közvélemény dicséretében részesül, annak ellenére, hogy egy nem hatékony dekarbonizációs rendszert hajt végre. Sikerül zöldre mosnia egy maroknyi mutatót, miközben a valóságban nem csökkenti a CO2-kibocsátást annyira, amennyire lehetne. A számok határozottan azt sugallják, hogy az új hibrid autók hatékonyabbak, és az akkumulátor-technológia fejlődésével és remélhetőleg a kínálat növekedésével ez egyre inkább így lesz.”