Eddig több mint 60 milliárd forintot kerestek az európai elitklubok a szurkolói tokenekkel
Jelentések szerint Európa vezető futballklubjai, azok, amelyek éltek a szurkolói token kibocsátással, eddig több mint 200 millió dollárt kasszíroztak. A szurkolói tokenekből származó bevételek különösen jól jöttek a pandémia miatt kieső bevételekkel küzdő kluboknak.
Arsenal, Barcelona, Juventus, PSG és még 40+ fociklub bocsátott ki eddig szurkolói tokent a követőbázisuk magasabb elköteleződése érdekben a Socios.com platformján, amelyek elsősorban a Binance mellett a Chiliz kriptotőzsdén kereskedhetők euróért, bitcoinért és stabilcoinokért.
A Sociosra (a Chiliz anyavállalata) például a 2019-es indulás óta már több, mint egymillióan regisztráltak. A tőzsde elsősorban a fiatal, online-natív szurkolókat célozza. Az oldalon a felhasználók megvásárolhatják a kedvenc klubjuk által kibocsátott tokeneket amiért cserébe beleszólási jogot kapnak a klub bizonyos döntéseibe. A döntések inkább jelképesek egyelőre, például arra szavazhatnak, hogy melyik számokat játsszák a stadionokban, vagy például lehetőséget a csapatok edzéseinek megtekintésére.
A szurkolói tokeneknek megvan az árnyoldala is, vélik a szurkolói csoportok, mivel a kriptovaluták lévén szabályozatlan pénzpiacoknak minősülnek, ami erősen spekulatív token kereskedést jelent. Az egyik leghangosabb kritikus az Egyesült Királyságban aktív Football Supporters’ Association szervezet, ami állítása szerint több Premier Liga szurkolói csoporttól is kapott panaszt a tokenek miatt. Adam Willerton, a Leeds United Supporters’ Trust szurkolói egyesület szerint:
Aggódunk a kiszolgáltatott vagy technológiában kevésbé jártas emberek miatt, akik belépnek ebbe a kriptovaluta ökoszisztémába.
Amikor Lionel Messi nemrég átigazolt a PSG-hez például komoly árfolyam ingadozást váltott ki a klub tokenében, ami a Clean Up Gambling nevű szerencsejáték ellenes érdekcsoportot a „kapu a spekulatív kriptovaluta rendszerbe” jellemezte. A $PSG token árfolyama egy nappal az átigazolás után történelmi csúcsra emelkedett, majd a transzfer megerősítése után azon nyomban mélyrepülésbe ment.
A négy legnagyobb klub 27-27 millió dollárt zsebelt
A kritikusok másik fő problémája a tokenek hirdetésével van. Martin Calladine, The Ugly Game című, a katari világbajnokság visszásságait feltáró mű szerzője szerint ezeknek a tokeneknek a hirdetési módja egyértelműen félrevezető. Példaként a Socios által szervezett Arsenal szurkolói tokent hozza fel, amit úgy hirdettek, hogy a token megvásárlása olyan, mintha „külföldi devizát vásárolna az ember nyaralásra”.
Alexandre Dreyfus, a Socios alapítója ugyanakkor nem ért egyet az állításokkal és szerinte a szurkolók nem veszítenek pénzt a fan tokenek árfolyam ingadozásán. Szerinte a blokkláncokban az a szép, hogy minden transzparens és a szurkolói tokenek teljesítménye tárcánként lenyomozható. Dreyfus hozzáteszi, Európa vezető klubja az elmúlt 12 hónapban 27-27 millió dollár extra bevételhez jutottak a tokeneknek köszönhetően, ami fontos bevétel a pandémia korlátozások idején.
A Socios az érdeklődő futballklubok licencével generál szurkolói tokeneket a Chiliz blokkláncon, ami a natív elosztott főkönyve a cégnek. Dreyfus érve közt megemlíti, hogy a leghangosabb kritikusok egyesült királyságbeli piaca a teljes bevételük alig 1.5%-áért felel csak, jóval nagyobb népszerűségnek örvendenek a tokenek Brazíliában, Törökországban és a Dél-Kelet Ázsia országaiban.