A következő 10 évben 400 000 munkahelyet veszíthet a német autóipar

Körülbelül 400 000 autóipari munkahely fog megszűnni a következő 10 évben Németországban, ahogy a belső égésű motorokat tömegesen felváltják az elektromos meghajtásúak, írja a Handelsblatt, az IG Metall elnök Jörg Hofmannra hivatkozva.

A szám a teljes német munkaerő 1%-át jelenti és direkt következménye az Audi, Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen és Porsche gyárak átállásának az e-kocsik összeszerelésére és értékesítésére. Amíg egy belső égésű motorral futó gépjármű több mint 1200 alkatrészből áll, addig az elektromos autóknál ez a szám mintegy 200, tehát jóval kevesebb manuális feladatot végző munkaerőre van szükség előállításához.

Hogy valóban az elektromos forradalom következménye lesz a tömeges leépítés a német autóipari óriásoknál, az még kérdéses. Tény ugyanis, hogy a német autógyártás kibocsátása 23 éves mélyponton dekkol. 2019-ben a gyártott gépjárművek száma mindössze 4.7 millió volt.

Német autógyártás 2007 és 2019 között. | Statista

A német kormány 2030-ra 10 millió elektromos autót szeretne látni az utakon, amiknek legyártásában nagyobb szerepet kap majd az automatizáció és a mesterséges intelligencia, az élő munkaerőre pedig csökkenő mértékben lesz majd csak szükség.

A német autóipar mintegy 800 000 főt foglalkoztat közvetlenül és 3 000 000 főt indirekten.

„Az ipar, a szakszervezetek és a politika együttes felelőssége az átképzés előmozdítása, hogy a munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatások a lehető legkisebbek legyenek,” ezt már a német autógyártók szervezetének (VDA) elnöke, Kurt-Christian Scheel nyilatkozta.

A Volkswagen Zwickauban található gyárát és a Porsche zuffenhauseni összeszerelő üzemét már átállították elektromos autók gyártására anélkül, hogy komolyabb munkaerő leépítésekre került volna sor. Ennek megakadályozása elsősorban a német szakszervezetek befolyásának köszönhető.

Kapcsolódó cikkek: