1-0 a kriptovalutáknak: 2021-ben a sport üzletét is bevette a kriptoipar
A sportipar nehéz időszakon van túl: az elmúlt csaknem két év félbeszakított bajnokságai, eltörölt sporteseményei és zártkapus mérkőzései komoly bevételkiesést jelentettek a teljes szektorban. 2021-ben azonban új szereplő jelent meg a globális sportbizniszben, és hozta magával a többmillió dolláros pénzeszsákját. Nézzük meg, hogyan talált egymásra a sport és a kriptoipar 2021-ben – és hogy mit hozhat 2022.
1. Sportfogadás: lassan bármire fogadhatunk kriptovalutával
A sportfogadás piaca remek évet teljesített 2021-ben, amely nem kismértékben az esport fogadások boomjához köthető. Előrejelzések szerint az esport fogadás egymagában elérheti a 20 milliárdos értéket az elkövetkezendő 5 évben. 2019-ben a $700 millió dollárt sem érte még el a szektor.
Az esportok mellett a kriptovalutás fogadások is nagy szerepet játszanak a sportfogadás jövőjében; ennek fejlődését már az előző 1-2 évben is saját szemünkkel követhettük végig. Számos platform biztosít fiatpénzes fogadások mellett kriptopénzes megoldásokat is; sőt vannak olyan oldalak is, akik teljes mértékben csak kriptóra alapulnak. A legtöbb oldal pedig az alap bitcoinos megoldás mellett már rengeteg egyéb kriptovalutát is elfogad (pl. litecoin, ethereum vagy éppen dogecoin fogadásokat is.)
Sportesemények 2022-ben
2022 pedig bőven tartogat világszintű sporteseményeket, amelyek a szokásosnál is jobban felpörgethetik a sportfogadási volument mind fiatpénzes, mind kriptós fogadások esetében. A évet az éppen most befejeződő kézilabda EB-vel indítottuk itt Magyarországon, de globális szinten is erős kezdése volt az évnek. Az Afrikai Nemzetek Kupája még egészen február elejéig kitart, február elejétől pedig a pekingi téli olimpián izgulhatunk jó pár magyar szereplő sikere miatt. Az amerikai sportok szerelmesei a február 14-ét vésték valószínűleg már jó előre a naptárjukba, ez lesz ugyanis az 56. Super Bowl időpontja. Márciusban paralimpiát nézhetünk, áprilisban pedig snooker vb-t, majd májusban megint nagyon felpörögnek az események: a Giro d’Italia Budapestről rajtol el május elején, a hónap második felében pedig a labdarúgó Európa Liga és a Bajnokok ligája döntője kerül megrendezésre.
Júniusban Le Mans 24 órás autóverseny lesz, majd a hónap végén Wimbledon hozza el a tenisz legizgalmasabb pillanatait. Júliusban Tour de France, női labdarúgó Eb és atlétika vb következik. Az ősz legnagyobb izgalma ezt követően egyértelműen a 2022-es labdarúgó vb lesz, amely Katarban kerül megrendezésre november 21. és december 18. között
A kriptovaluták terjeszkedését jól mutatja, hogy a fent említett bármely világesemény esetében tudunk bitcoinnal és egyéb kriptókkal fogadást tenni. A élő fogadási esélyek például itt érhetők el.
2. NFT-k: színes, szagos és minden sportoló imádja
Ha 2021-et egy szóval kellene jellemezni a kriptoszférában, az NFT-őrület nagyon sok embernek az első helyen jutna valószínűleg eszébe. Az NFT-k óriási erővel robbantak be a köztudatba, és a színészektől kezdve a politikusokon át a sportolókig mindenkit elértek a hírességek világában is. Volt olyan, aki csak óvatosan kóstolt bele az NFT-k üzletébe és egy-egy limitált kollekcióval állt elő a rajongói számára. Aztán volt olyan is, mint például az amerikai focista Tom Brady, aki saját NFT-platformját, az Autographot is megalapította. Az Autograph a legnagyobb sportolók NFT debütálására állt rá, és olyan neveket nyert meg magának Brady, mint Tiger Woods, Naomi Osaka, Tony Hawk, Wayne Gretzky vagy éppen Usain Bolt.
De az egyéni sportolók mellett teljes bajnokságokat és ligákat is láthattunk a sport NFT világában megjelenni. Az NBA Top Shot kollekciója már 2020 végén az első igazán komoly sport kollekcióval robbant be, amely egymaga több mint 230 millió dolláros bevételt tudott generálni.
A sportolók mellett a sportszektor egyéb szereplői is gyorsan meglovagolták az NFT-kben rejlő lehetőségeket. Az Adidas olyan nevekkel kollaborált, mint a Bored Ape Yacht Club, a Punks Comic és a Coinbase, 30,000 darabos NFT kollekciójuk pedig már a metaverzumba is elhozta az Adidas logóját és ruháit.
Ha pedig mindez még nem lett volna elég, akkor mondunk még egy őrületes számot. A Deloitte tanácsadócég elemzése szerint 2022-ben a sport NFT-k piaca a 2 milliárd dolláros értéket is elérheti. Ha 2021 őrület volt, akkor 2022 még magasabb fokozatra is kapcsolhat.
3. Szponzoráció: brutális növekedés a szponzoráció összegében
A sportszponzoráció mellett semmi esetre sem mehetünk el, hiszen a sport és kriptoipar szimbiózisának talán legszebb példáját mutatja a tavalyi óriási növekedés a szektorban. Alig 12 hónap alatt brutálisan megugrott a kriptós platformok jelenléte a sportvilágban. Míg 2020-ban 32 szerződést írtak alá kriptós platformok, ez 2021-ben már majdnem 190 üzletet jelentett a GlobalData adatai szerint. De értéküket tekintve még elképesztőbb számokat láthatunk: 2020-ban alig 17 millió dollárt ért a szponzoráció összértéke, míg 2021-re ez már a $600 milliót is túllépte.
Az egyik legjelentősebb szerződést a Crypto.com húzta be magának. Ők az ikonikus Staples Center névadói jogát szerezték meg 20 évre egy rekordösszegű 700 millió dolláros szerződés részeként. Az elmúlt évek legdrágább stadion üzlete azonban még bőven megtérülhet a Crypto.com számára, a Los Angeles-i arénában játszó Lakers, Kings és Clippers mérkőzéseit évente többmillió szurkoló követi figyelemmel. De a Crypto.com nem csak a major ligák felé nyitott a tavaly évben: a UFC, a Paris Saint-Germain futballklubja és az Aston Martin Forma-1-es istálló is új partnere lett a tőzsdének.
És a Crypto.com nem az egyetlen, aki a kriptoipar szereplői közül a sport és annak szponzorációjában látja a legjobb utat a mainstream elérésére. Egészen friss hír, hogy a Binance az argentin nemzeti labdarúgó-válogatott és bajnokság új fő globális szponzora lett. Az FTX kriptotőzsde pedig a Mercedes F1-es istállója mellett a Miami Heat stadionjának lett névadó szponzora.
4. Fan Tokenek
Az általános sport NFT-ken túl a fan tokenek is komoly évet tudhatnak maguk mögött 2021-ben. A Socios.com, amely az egyik vezető sport token kibocsátó platformmá nőtte ki magát, a tavalyi évben kb. $250 millió dollárnyi fan tokent adott el. A legnagyobb európai futballklubok közül szinte minden csapat beállt a fan tokenek mögé az elmúlt néhány évben, de a technológiában rejlő lehetőségek még így is nagyrészt kihasználatlanok. A tokenek mindenképpen érdekes megoldást nyújthatnak egy olyan időszakban, ahol az átlagos szurkoló egyre nagyobb szakadékot érzékel saját közössége és a csapat mögött álló milliárdos befektetők között. A tokenek segítségével potenciálisan újra „tulajdonjogot” szerezhetnek a szurkolók kedvenc klubjaik fölött, és hosszú távon akár egyre komolyabb kérdésekbe is beleszólhatnak.
Mit várunk 2022-ben a sport és a kriptoipar találkozásától?
Röviden, tömören: ugyanezt, csak még magasabb fokozaton. Legyen szó kriptotőzsdékről vagy NFT platformokról, a harc folyamatos az egyre növekvő kriptós fogyasztói bázisért. A kriptós vállalatok oda fognak tömörülni, ahova az emberek is teszik: ennek egyik fő helyszíne pedig a sportesemények lesznek a jövőben is.
A Deloitte 2022-es sportszektorral kapcsolatos előrejelzései 5 fő trendet emelnek ki, amelyből kettő is a blokklánc és kriptók világához kapcsolódik. Egyrészről a digitális és a „valós” világ egyre jelentősebb összekapcsolódása miatt az NFT-k és az esport egyre komolyan jelenlétét jósolják előre. Másrészről a blokklánc technológia által megnyitott új piacokat is kifejezetten figyelemre érdemesnek találták az elemzők a sport jövőjében.
A kriptoipar eddig győzelemre áll a sport világában. Most lássuk, mit hoz a második félidő.