Apokalipszis Skóciában: akkumulátor-újrahasznosító üzem gyulladt ki

“Ez apokaliptikus volt”, kiáltották a rémült helyiek, miután egy skót akkumulátor-újrahasznosító üzemben robbanás történt és tűz ütött ki. 22 áldozatot követelő incidens volt egy dél-koreai akkumulátor gyárban is. Tényleg veszélyesek az akkumulátorgyártó és újrahasznosító üzemek?

A tűzoltók továbbra is a Glasgow melletti akkumulátor-újrafeldolgozó üzemben tartózkodnak, miután vasárnap a skót gyárban robbanás történt és lángba borult a létesítmény. A Skót Környezetvédelmi Ügynökség munkatársai a helyszínen vannak, miután a Lindwood Industrial Estate felett hatalmas, sűrű, fekete füstfelhő borította el az eget.

A mentőszolgálatokat vasárnap nem sokkal este 9 óra után hívták ki a Burnbrae Roadon található WEEE Solutions Ltd. elektromos és akkumulátorok újrahasznosítására szakosodott létesítményben keletkezett óriási tűzhöz. A szemtanúk vegyszerszagról és hangos robbanásokról számoltak be. A füstfelhőt kilométerekről is látni lehetett.

Egy szemtanú elmondta, hogy a hang olyan volt, mint a lövések dördültek volna el, acéldarabok hevertek mindenhol. Úgy tudni sérülés nem történt, a tűz okát jelenleg is vizsgálják.

Huszonnégy óra alatt ez volt a második tűzeset, amely akkumulátorgyárban történt. Alig néhány óra eltéréssel egy dél-koreai akkumulátorgyárban csaptak fel a lángok, amelyek huszonkét ember életét követelték.

Idén már több hasonló incidens is történt akkumulátorgyártó vagy újrahasznosító üzemekben. Alig néhány hónappal ezelőtt a francia Toulouse-tól északra fekvő Viviez városában törtek fel a lángok. A Le Monde beszámolója szerint 70 tűzoltó is küzdött a tűz megfékezéséért. A hírportál azt írta, hogy a kiérkező tűzoltók arról számoltak be, hogy a tűz először egy lítiumelemeket tartalmazó raktárhelyiségben keletkezett. Becslések szerint mintegy 8000 lítium akkumulátor semmisült meg. Alig több mint egy év alatt ez volt a második nagyobb lítiumion-akkumulátor-tűz Franciaországban.

Veszélyesek az akkugyárak?

Az elektromos járművek elterjedésével egyre több akkkumulátorgyárra van szükség. A Bloomberg News legfrissebb New Energy Finance jelentésében azt jósolja, hogy 2040-re mintegy 730 millió elektromos jármű fog közlekedni az utakon. A kormányok több milliárd eurót fektettek már be a különféle elektromos autókhoz kapcsolódó beruházásokba, azonban nem minden arany, ami fénylik. Az akkumulátorok igen veszélyes anyagokat tartalmaznak, emellett az elöregedett akksik újrahasznosítása is örök dilemma.

A legtöbb országban nem létezik még szabályozás az akkumulátorok ártalmatlanítására vonatkozóan sem. Ez azért is aggasztó, mert az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásához használt számos vegyi anyag és összetevő, például a kadmium vagy az arzén mérgező anyagok, amelyeket nem lehet egyszerűen egy kukába dobni.

Az akkumulátor-dilemmában Magyarország is érdekelt. Göd, Komárom, Iváncsa és Debrecen. Egyre több magyar településen épül akkugyár. Az utóbbi időben ugrásszerű növekedésnek indult az elektromos autózás, amit tovább erősít az Európai Unió döntése, miszerint 2035-től megszűnik a belsőégésű motorral, azaz benzin- és dízelmotorral hajtott új autók értékesítése.

A döntéshozók azonban figyelmen kívül hagyják az akkugyárak környezetre és lakosságra gyakorolt negatív hatásait. A szóban forgó gyáraknak óriási a vízigényük, működésük jelentős mennyiségű energiát használ fel, nem beszélve arról, hogy a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra kiépítése is környezetrombolással jár.

Az akkumulátorok gyártása során számos veszélyes és mérgező vegyi anyagot használnak, amelyek a környezetbe és a környező természetbe kerülve károsíthatják az élővilágot és az emberi egészséget. Ez a veszély mindaddig fennáll, amíg a gyár működik. Egy olyan vegyület, mint az NMP (N-metil-2-pirrolidon) káros a magzatra – mint a reprodukciós képességeket károsító anyag, uniós korlátozások alá tartozik, azaz csak szigorú korlátozások mellett használható.

A lítiumvegyületek szintén az akkumulátorgyártás során használt, az emberi egészségre és a környezetre káros, kockázatos anyagok közé tartoznak. Az általánosan használt lítium-hexafluorfoszfát mérgező, a bőrrel és a szemmel érintkezve égési sérüléseket okoz, és a vegyületnek való hosszú távú kitettség károsíthatja szerveinket. A lítium-ion akkumulátorokban használt szerves oldószerek közül több is káros lehet az emberi egészségre, és akkor még nem is beszéltünk a fokozott tűzveszélyről.

Ezen információk figyelembevételével már elgondolkodtató, hogy mi a károsabb? Továbbra is belsőégésű autóval közlekedni vagy egy akkumulátorgyárrá és temetővé válni?